torsdag 23 april 2015

Sammanfattning och avtackning av Pimpelsäsongen 2015

Ännu en Pimpelsäsongen att sammanfatta och lägga in i minnenas arkiv.
För mig så blev det en av de minst framgångsrika resultatmässigt men kanske den mest lärorika erfarenhetsmässigt.
Vinterförhållandena kan man inte klaga på. Det har varit lagomt lite snö vilket gjort att det mestadels varit fantastiskt fina pimpelisar.Temperaturmässigt så har det också varit helt ok. Ingen inställd tävling pga kylan, vilket är ovanligt.
Jag/vi har tävlat från början av december till den 20:e april. Sammanlagt har det blivit 26 tävlingar.
Både för mig och Anne har det blivit några topplaceringar, men alldeles för få för min egen del.
Jag har försökt att analysera vad det beror på så här i efterhand och kommit fram till lite olika orsaker.
Vad är det som avgör om en tävling skall resultera i ett toppresultat eller ett mindre bra resultat?

1. Förberedelser
- se till att man har sin utrustning i bästa ordning.
- kännedom om tävlingsvattnet.Studera kartor, sjökort, ev provfiska, intervjua de som kan ha kännedom om vattnet osv. - ha en tydlig tävlingsplan.Var skall jag fiska, hur skall jag fiska, vilken typ av fiske krävs det att jag har för att kunna ligga i toppen, mm.

2. Tävlingens genomförande
- följ alltid din på förhand gjorda plan.
- ge aldrig upp.
-fiska målmedvetet. Håll uppe intensitiviteten och motivationen.
- borra, borra och åter borra

3. Efter tävlingen
- Lär dig att kunna dölja din besvikelse för andra om det går dåligt.
- Använd ilskan och besvikelsen som tändvätska inför nästa tävling.
- lär dig av dina misstag. Analysera tävlingen i efterhand och se om du upptäcker vad du gjort mindre bra.
- Lär av andra fiskare. Var nyfiken. Ställ frågor.
- Då det går bra. Njut av stunden och var stolt för....
- Inga träd växer till himmelen. Ofta föder framgång framgång men glöm inte att vara ödmjuk och tacksam då det går bra, för det kommer perioder i ditt fiske då det inte kommer att gå lika bra.

Det är en handfull tävlingspimplare i landet som rönt stora framgångar under den gångna säsongen.
Jag ska nämna några som jag tycker har gjort fantastiska prestationer men som jag är helt säker på inte skulle ha rönt dessa framgångar om de inte arbetat efter ovanstående 3 punkter.
- Martin Södergårds ( Vinnare av SM-guld i lag, SM- trea. Vinnare av Vikinganappet och Bybergspimpeln bl a)
- Jesper Dyberg ( SM-tvåa i Borlänge samt en massa vunna tävlingar under säsongen.
-Janne Johansson ( SM-4:a och SM-5:a, vinnare av mer än 20 tävlingar under säsongen samt bedriften att på Sundsjön under 4-timmars tävling utklassa alla med sin dryga 45 kilon.
- Leif Lothström SM-guld individuellt och i lag på Runn samt en massa fina insatser under säsongen.
- Arvid Einarsson Svenskt pimpelfiskes stora framtidsnamn. En ung kille som tävlar för Bergsfiskarna och som visat upp ett intresse och en vilja att lära sig som jag aldrig sett maken till. Fortsätter han på samma vis så kommer han att bli väldigt svårslagen om 10 år.

Sedan vill jag tacka ALLA tävlingsfiskare som jag möter för att ni alltid är så fantastiskt glada och trevliga.
Det bådar gott för framtida rekryteringar till tävlingspimplingen och skapar ännu en anledning till att man älskar pimpelfisketävlingar så enormt mycket.
/Peter

Inga kommentarer: