söndag 31 maj 2015

Anna-Greta Helmersson vann 5000


Den 40-ionde upplagan av det traditionella Selångeråmetet gick av stapeln på lördagen.
Tävlande från Gävleborg, Hälsingland, Medelpad och Jämtland hade kommit till Sundsvall för att fiska om förstapriset på 5000 kr samt de övriga priserna från prisbordet.
Jag och flera med mig har ju tävlat en del i Selångersån i vår och då trodde man att det var en fördel men så var det inte.
Fisket i Selångersån ändras varje dag och det är väl det som gör att den är så rolig att fiska i.
Jag hade gjort upp en plan vart och hur jag skulle fiska och även om jag följde den så blev resultatet inte vad jag hade velat.
En tappad brax i första utlägget signifierade hela min tävling.
Den som lyckades bäst var duktiga Anna-Greta Helmersson som fiskade ihop drygt 6,3 kg löja och med det vann hon överlägset.
Tvåan hade ca 4 kg.
Anne fiskade bra och slog mig med sina 1987 gram. Mina 1861 gram räckte iallafall till ett pris från prisbordet.
Resultatlista kommer på Sundsvalls Sportfiskeklubbs hemsida inom kort.
Det som kan nämnas som kuriosa i sammanhanget är att under de 40 år som Sundsvalls Sportfiskeklubb genomfört Selångeråmetet så har jag deltagit i mer än 30 år.
Det har varit den metetävling som lockat både tävlingsfiskare och "vanliga" människor. Framförallt så var det många familjer som var med på Selångeråmetet. Det var inte ovanligt med över 100 deltagare.
Gårdagens deltagarantal var nog bland de sämsta med ca 50-60 deltagare ungefär.
Det beror på många olika saker men framförallt så tror jag att det samarbete som fanns tidigare med ST och Dagbladet bidrog till att tävlingen annonserades mer i tidningarna. Sedan borde man ha en dialog med Sundsvalls Kommun, som också måste se ett sådant här arrangemang som ett ypperligt tillfälle att marknadsföra Sundsvall och vad denna fina stad kan erbjuda.
Självklart ska man också erbjuda en familjeklass samt en A och en B-klass. Det tror jag också är en faktor som spelar in.
Gårdagens tävling lockade inte alls många vanliga "Svenssons" och väldigt få barn och ungdomar deltog. Jag tror och hoppas att med inte alltför kostsamma åtgärder, så kan man locka betydligt fler deltagare till nästa år om man etablerar ett samarbete med Kommunen och Media.

Nu är det sista deltävlingen i Mäskmeteserien som skall avgöras vid Billstabron på måndagkväll, som gäller för mig.
/Peter

Inga kommentarer: