måndag 22 februari 2016

DM-lag Jämtland/Härjedalen avgjort

På söndagen avgjordes årets Lag-DM i pimpel på Hammerdalssjön.
Mitt lag bestod av Leif Frank, Tom Frank, Jan Svensson och undertecknad.
Då vi missade att kvalificera oss förra året med bara 32 gram ( båda lagen hade 32 kg) så var vår revanschlusta enormt stor.
Vi hade lagt upp en plan för vårt fiske redan under veckan då Leif och jag pratades vid många gånger och bollade taktikalternativ och studerade kartan över sjön.
Då vi måste tävla mot flerfaldiga Svenska mästarna Svegs båda herrlag så krävs det att vi fiskar jädrigt bra om det ska finnas någon chans att kvala in till SM:et.

Redan 04.30 på söndagsmorgonen klev jag och Anne upp för att ta den nästan tre timmar långa resan till Hammerdal. Det hade snöat hela natten och föret var inte det bästa, varken på vägen upp eller på isen. Behållningen på vägen upp förutom gott kaffe och mackor, var de åtta renarna som vi släppa över vägen ca 5 mil från Hammerdal.

Då tävlingen äntligen började så hade vi fyra i laget spritt ut oss med femtio meters lucka mitt ute på sjön och planen var att borra oss västerut med 20 m lucka mellan hålen tills vi hittade fisken.
Men den planen fick revideras omgående då jag redan i första hålet knappt hann mäta djupet innan första hektosfisken satt på kroken. Den följdes av två abborrar till i samma storlek innan det var färdignappat i det hålet.
Tom Frank hittade i sitt andra hål på fin abborre även han och så var tävlingen verkligen igång.
Vi borrade hål på hål i den 80 cm tjocka isen och drog abborrar lite här och där. Men jag fick inte mer än 5-6 i något hål.
En bit bort såg jag att Leif hade hittat en fint hål där han drog en tio-tolv fina abborrar snabbt som ögat.
Janne visslade och även han hade fått igång fisket.
Så vi blev kvar på området en stund och efter halva tiden tiden hade jag ca 4 kg.
När fisket började avta så gick Leif och Tom några hundra meter bort och jag och Janne blev kvar.
Huruvida det var rätt taktik får man sia om men jag kände mig ganska nöjd med min vikt när tävlingen var slut. Kanske hade jag drygt 6 kg.
Totalt hade vårt lag över 18 kg men tyvärr hade Svegs båda herrlag mer.
Segrade gjorde Svegslaget med Erlingsson, Södergårds, Daniel och Magnus Eriksson. De hade 24 kg.
Tvåa kom Svegs andra lag bestående av Larsson, Rehnman, Andersson och Olsson. De fick ihop 19 kg.
Så vår vikt räckte bara till en tredje plats och denna gång var vi knappa kilot från SM- platsen.
Annes lag som bestod av Anne, Marie Magnusson och Eva Laggren vann guld.
Fullständiga resultatlistor hittar ni på sportfiskarna Jämtlands hemsida inom kort.
/Peter

Inga kommentarer: