söndag 14 februari 2016

Y-krokens klubbmästare heter Anders Isaksson

På söndagen avgjordes Y-krokens klubbmästerskap i pimpelfiske.
En för mig, ny sjö som heter Stor-roten var det som 15 st Y-krokenmedlemmar och lika många från Öbacka SFK, intog för fyra timmars fiske.
Jag begav mig ca 2 km norrut från starten och började med en gädda i tredje hålet. Fem hål senare fick jag första abborren. En 30-grammare som var kolsvart.
Men rätt var det var så tog en riktig abborre.
Jag kände att det var en kilosfisk och efter att jag fått tagit fram huggkroken så låg en ståtlig abborre på 1346 gram i skryllan. Ned med pirken igen. Slaklina, mothugg och en andra kilosfisk på kroken. Den bryter sig tyvärr loss och jag släppte ned på nytt.
Ett riktigt hugg så att jag höll på att tappa spöt, en ännu större abborre än den första satt på.
Jag får upp den till hålet och jag ser vad stor den är. Styr in huvudet i hålet, får fast huggkroken i gälarna och börjar dra. Men icke. Den kom inte igenom hålet, helt omöjligt. Jag får trycka tillbaka fisken och lirka loss huggkroken och jätteabborren som måste vägt över två kilo simmar vidare.
Tjugo bomhål senare inser jag att det var slut på de roliga. Jag gnetade ihop 30-40 småabborrar innan tävlingen var slut och trots att mina 2,7 kg bara räckte till en femteplats denna gång, så hade jag en bra känsla i kroppen över att ha fått säsongsstörsta abborren på 1346 g samt att fått haft en dust med kanske den största abborre jag någonsin stött på. Samt att veta att den fortfarande simmar kvar i Stor-rotens djup.
Resultat och mer info hittar ni påY-krokens KM i pimpel 2016

Inga kommentarer: