lördag 13 februari 2016

Leif Frank vann på Mellsjön

Tävlingen på Mellsjön i Nyhem hade jag sett fram mot sedan jag såg att det skulle bli tävling där.
Det är en av mina favoritsjöar och jag har vunnit där ett antal gånger.
Dagen till ära fick jag åka med bröderna Wiström samt Burström och vägen till tävlingen kändes kort då vi snackade fiske oavbrutet.
Snöfall, blåsigt och 3-4 minusgrader inramade starten på tävlingen. Jag gick längst upp i sjön, en promenad på ca 2 km och började med 2 abborrar i första hålet.
Men tidigt förstod jag att det inte alls var samma fiske som det brukar vara på Mellsjön.
Efter ca 35-40 minuter började jag dock få 5-6 fiskar per hål och det var blandat med 30-grammare upp till hektosfiskar.
Jag fiskade riktigt bra i en timme men sedan var det som om någon slog av strömbrytaren. Sista 90 minuterna genererade bara 4 små abborrar och det enda positiva var armträningen man fick av att borra en massa hål i den tjocka tungborrade isen. Hela spiralen tjock var isen.
Vid invägningen visade vågen på 7,2 kg vilket räckte till en femte plats.
Segrare i herrklassen och den som fick dagens tyngsta påse var Leif Frank. Dryga 13 kg stannade vågen på. Tvåa kom trevlige och duktige Svegfiskaren Christer Jakobsson på 11 kg. Trea kom Janne Johansson ca 10,5 kg, fyra Tom Frank med 8,3 kg och femma jag med 7,2 kg.
Segrare i herrveteranklassen blev Peo Nilsson på 7,4 kg före Lennart Jonsson på ca 5 kg.
Damklassen tog Gunbritt Magnusson hem på 7,2 kg före Marga Källman och trea blev Marie Magnusson.
Arvid Einarsson vann ungdomsklassen på strax under 2 kg.
Fullständiga resultatlistor kommer på Sundsjöfiskarnas hemsida inom kort.
/ Peter

Inga kommentarer: