söndag 28 februari 2016

Jämtcupen 2016- Check!

Ja, då var årets Jämtcup avklarad.
Jag blev ihoplottad med Lennart Jonsson och Stefan "Stis" Göransson.
Anne kom i samma lag som junioren Arvid och Stefan Barenfeldt.
Första tävlingen fiskades på Mellansjön, Kälarne.
En för mig ny sjö men Lennart hade fiskat där flera gånger tidigare och vi gick till vänster en kilometer från starten. Mitt första hål gav 10-12 mindre abborrar men ändå en godkänd början.
Sen fick jag fisk i varje hål första 40 minuterna och även om det bara var 4-5 st per hål så hade jag nog 4 kg efter 45 min.
Men sedan gick det lite trögare och även fast att jag såg att Lennart fick rätt bra så blev jag kvar i mitt område.
Vid invägningen hade jag ca 5,6 kg och Lennart ca 7,6 kg och med Stefans knappa 4 kg tog vi hem segern på 16,2 kg. En bra början.
Andra tävlingen gick på Gastsjön ca 5 km mot Bräckehållet.
På den sjön hade jag fiskat en gång tidigare och då hade jag gått åt höger från starten.
Den här gången valde jag och Lennart att gå åt vänster vilket var helt fel val denna gång.
Jag fick ihop 4,6 kg, Lennart 4 kg och Stefan strax under 3 kg.
Det gav oss en placering långt bak då de flesta hade gått åt höger på sjön och där hade de mellan 5-10,7 kg i påsarna. Tyngsta påse hade Micke Rehnman.
Efter de två tävlingarna låg vi på en sammanlagd fjärde plats och individuellt låg jag 8:a.
Lars Westlund ledde före Rehnman. Lennart låg tvåa i herrveteranklassen.
Jag och Anne var väldigt trötta efter att borrat i de otroligt tjocka och tungborrade isarna. Då man dessutom hade gått ett antal kilometrar i 2 dm tungsnö så det var skönt att få krypa under täcket i husvagnen som vi har på Gällö Camping.
Vi somnade ovaggade kl. 20.00

Dagen fiske och avgörandet i Jämtcupen skulle ske på Bensjön i Bräcke.
Jag och Anne gick på samma ställe som vi fiskade på ifjol.
Fisk i första hålet och det kändes som att nu kommer det att gå bra.
Dock var det lite för dålig medelvikt på abborrarna, ca 20-30 gram.
Efter två timmar hade jag ca 4,5 kg och jag bestämde mig för att gå närmare land.
Vilket fiske jag hade sista 45 minuterna. 3 hål och ca 2 kg per hål. Det fjärde hålet hann jag inte fiska innan slutskottet small. När jag tittade ned i hålet såg jag hur gröttjockt med abborrar som simmade under isen. Om jag hade fått en timme till hade jag nog haft 20 kg.
Nu vägde jag in 11,2 kg och det räckte till en tredje plats idag och ett avancemang från 8:e till 4:e plats.
Lennart hade dryga 6 kg och Stefan ca 5 kg men tyvärr avancerade vi inte i laget utan vi slutade 4:a även i den klassen.
Dagens tyngsta påse hade Tony Åström med 18 kg. Tvåa Micke Rehnman på 11,6 kg. Det gjorde att han tog hem totalsegern både individuellt och i lag.
Vårt lag hade samma platssiffra som tredje laget men med lite lägre totalvikt.
Leif Frank fiskade upp sig från 6:e till 3:e plats. Tvåa kom Lars Westlund.
Herrveteranklassen vanns av Bengt Åström.
Damveteranklassen tigs hem av Gunbritt Magnusson och Damklassen av Evelina Henriksen.
Junioren Arvid Einarsson vann ungdomsklassen.
Fullständiga resultatlistor kommer på Sundsjöfiskarnas hemsida inom kort.
/Peter

2 kommentarer:

Unknown sa...

Alltid lika trevligt att följa din blogg som är både informativ och intressant att läsa👍!Siktar på en eventuell comeback till nästa säsong, men vi får se😊! Önskar dig ett stort lycka till i kommande tävlingar och en god hälsa! Skitfiske på dig, mvh Kjell M.

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Tack för de fina orden, Kjell. Ja det skulle vara jädrigt kul om du började tävla igen.
Vi behöver fler duktiga fiskare som du.
Ha det så bra så kanske vi syns på nån is framöver./ Peter