måndag 11 april 2016

Reflektion från SM i Pimpel 2016

Då jag själv inte hade kvalificerat mig till årets SM i pimpel så blev min roll att följa med och stötta min sambo Anne. Hon hade kvalat in både individuellt och i lag.
Vi åkte mot Umeå mitt på dagen i fredags för att inkvartera oss på Scandic Syd. I foajén satt redan några förväntansfulla fiskare och några av dom visste inte om att de efter helgen skulle kunna titulera sig som Svensk Mästare i Pimpelfiske.
Jag träffade även på Björn Borg och travkusken Jan-Olof Persson.
På lördagen klev vi upp kl.05.00 för att hinna äta frukost och inta plats på bussen som avgick kl.06.30 mot startplatsen i Örträsk.
Det skulle fiskas på en sjö som redan på förhand var utdömd som en katastrof.
-Ett badkar! sa någon
-60 meter djup, sa någon annan.
-De tävlingar som dom haft på sjön har vunnits på 3 hg, bara mört, sa någon annan.
Så förväntningarna var kanske inte alltför högt ställda hos flera av deltagarna.
Anne bestämde sig för att gå tvärsöver sjön från starten, då det såg ut som att det var lite grundare på södra landet.
De flesta av förhandsfavoriterna sprang dock åt höger då det kanske såg allra bäst ut längst upp i västra ändan på sjön. Kruxet var att det var ca 6 km dit.
Men isen var hård och många hade förberett sig med sele och pulka samt dubbade träningsskor.
För mig som hade rollen som coach och att förse Anne med goda tips samt dryck och frukt under tävlingen, blev det långa fyra timmar.
Anne fick 11 abborrar av mindre sort under hela tävlingen och det var inte alls dåligt på det område vi befann oss på. Dock räckte inte hennes dryga 200 gram till någon framskjuten placering i damklassen.
En som däremot hade lyckats med sin taktik och som hade tagit sig ända upp till västra delen av sjön, där bästa fisket mycket riktigt var, var Martin Södergårds från Svegs SFK.
Han hade dagens i särklass tyngsta påse på drygt 9 kg.
Han blev därmed Svensk Mästare i herrklassen.
Tvåa blev duktige och trevlige Andreas Bergström från Sundsvall, representerad Competition Fishing Club (CFC) på 6,7 kg.
I äldre Damveteranklassen segrade vår klubbkamrat Solveigh Svee på ca 1,4 kg.
Övriga medaljörer och pristagare hittar ni på Resultat PimpelSM 2016

På söndagen skulle lagdelen i PimpelSM avgöras och jag skulle få vara med och fiska i parallelltävlingen. Denna sjö hade dock fått ryktet om sig att vara en betydligt mer fiskrik sjö än den på individuella delen.
Vi börjar med parallelltävlingen.
Jag började ca 2,5 km från starten tillsammans med Micke Wiström och redan i tredje hålet fick jag mina första abborrar. Men konstigt nog så var det bara i det hålet det nappade. Både jag och Micke borrade en massa hål men de resulterade bara i några 5-10 grammare.
Men sista halvtimmen gav sökandet resultat. Vi började få lite finare borrar och framförallt Micke fick igång fisken riktigt bra.
Summa summarum, Micke fick ihop 4577 gram och det gav honom en fin fjärde plats.
Mina 2907 g räckte till en 12:e plats av 21 startande.
Bäst gick det för Håkan Hamrin, Y-kroken, som vann äldre herrveteranklassen på 7,3 kg.
Leif Frank fiskade nästan lika bra och han vann herrseniorklassen på 7,2 kg.
Hans broder Tom Frank slutade två i herrveteranklassen på 3,6 kg.
En fin sjö som var en rolig bekantskap.

Då vi kom tillbaka till sjön där lag SM:et hade avgjorts så insåg vi att den verkligen hade levererat ett bra fiske för många.
Bl a för lag CFC bestående av Andreas Bergström, Anders Bergman, Johan Sjölen och Emil Sjöberg.
De hade fiskat ihop nästan 52 kg abborre på 4 timmar. Det är ca 13 kg per gubbe i snitt. Helt fantastiskt! Grattis till SM-guldet, grabbar!
Herrveteranklassen togs hem av mina klubbkamrater i Sundsjöfiskarna.
Laget som bestod av Danne Eriksson, Hans Magnusson, Allan Gunnarsson och Ulf Fransson vann överlägset klassen på dryga 33 kg. Stort grattis, Gubbar!
Även Sundsjöfiskarnas Damveteraner blev Svenska mästarinnor.
Laget bestående av Gunbritt Magnusson, Ellenor Johansson, Ellen Jonsson och Siv Gidhammar vann överlägset med sina drygt 19 kg. Stort grattis, tjejer!
Andra Svenska mästare från mitt distrikt.
Äldre herrjuniorer från Bergsfiskarna ( Tony Åström, Gustav Göransson, Oskar Göransson och Oliver Nord) Stort grattis, grabbar!
Äldre damjuniorerna var inte sämre. De blev också Svenska mästarinnor. ( Amanda Frank, Julia Hägg och Viktoria Fängström) Stort grattis!
För Anne och hennes lagkamrater slutade det med en hedrande femte plats.
Övriga resultat hittar ni här Resultat lagSM

Sammanfattningsvis kan jag tycka att arrangerade klubb, SPÖ -Sportfiskeklubben i örtäskbygden, gjorde ett mycket bra jobb och deras arrangemang av PimpelSM får ett högt betyg av mig trots en del missar. Bra arrangerat!
/Peter

Inga kommentarer: