söndag 14 augusti 2016

Två snöpliga andra platser.....

På lördagen avgjordes det anrika Selångersmetet med 8000 kr i första pris. Jag hade förberett mig och alla fiskegrejer åt mig, Anne,Philip och Oscar under veckan. Den här tiden så brukar ån vara svårfiskad och jag hade på förhand trott på en vinnarvikt runt kilot. Jag började långt upp till höger från starten och hittade på hyfsat med löja under första halvtimmen. Men det avtog och det dröjde längre och längre mellan nappen. Ryktena spred sig att det var dåligt fiske överallt så jag kände mig rätt så nöjd med den start jag fick. Men ibland tror man att gräset är grönare på andra sidan så med en och halv timme kvar så började jag att röra på mig och jag tänkte att man kunde få någon bonusfisk om man fiskade med långspö och mask mitt i ån. Det var det dummaste beslut jag tagit på länge. Vid invägningen så visade det sig att jag hade prick 50 gram mindre än segraren som blev Tore Helmersson. Han hade 915 gram mot mina 865 gram. Trea blev Robin Jonsson på 600 gram. Snöpligt att förlora 8000 kr med ynka 50 gram. Sundsvalls Sportfiskeklubb arrangerade återigen en fin tävling och jag hoppas innerligt att det blir fler deltagare än de dryga 50 st som deltog i år till nästa år. Min käre far vann iallafall en fin haspelrulle på utlottningen på startkorten. Anne hade 240 gram och fick två fina badlakan. På söndagen åkte vi till Ytterkroksjöarna som ligger mellan Viksjö och Bollstabruk. Fiskeklubben Triana stod som arrangör och uppskattningsvis så deltog ca 15 damer, 40 herrar och ett tiotal barn och ungdomar. Förutom att Triana alltid bjuder på Falukorv och dricka efter tävlingen så brukar det vara ett roligt fiske där. Endast öring och abborre finns i sjöarna. Jag och Anne startade mitt på övre sjön vid en fin hälla som Anne hade fått bra vid förra gången vi var där. Men denna gång var det fisktomt. Så det var bara att packa ihop grejerna och förflytta oss. Vi kom en bit närmare starten då vi såg att Ola Nyman drog abborrar på ett ställe så vi stannade där. Men inte ett napp för vare sig Anne eller mig. Anne ledsnade och gick vidare medans jag tacklade om till kastmete och började få fisk. Både jag och Ola hade riktigt bra fiske bland näckrosorna även om det blev en del tappade tackel i de sega vattenväxterna så var fisket bra när man inte fastnade. Vid invägningen ledde jag på mina 5706 gram ända till dess segraren från de föregående två årens tävlingar, Mikael Moberg kom in. Hans påse vägde 49 gram mer än min och helgens andra andraplats var ett faktum. Trea kom Ola Nyman på 5,2 kilo. Anne fiskade bra hon med och kom tvåa i damklassen på 1600 gram. Segrarinnan hade dryga 2,2 kg. Anne tog sig några fina vaser och jag fick en bensindriven grästrimmer. Men när jag reflekterar över mina två andra placeringar och vad lite som skilde mig från att vinna 9000 kr på två dagar så blir jag lite moloken. Men samtidigt så får jag vara stolt och glad över att vara topp två mot så duktiga fiskare och jag vet att det brukar jämna ut sig i längden så det är bara att ta nya tag. /Peter

3 kommentarer:

Sandra sa...

Hej! När är selångersmetet i år? :-) MVH Sandra

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Jag vet inte det än. Det är tävlingsledarmöte den 24 april och efter det lägger jag ut om Selångermetet.
/Peter

Sandra sa...

Okej tack för svar :) JS hoppas på arr de är tidigare än augusti i år. Maj brukar va bäst tycker jag ;)