måndag 20 augusti 2018

Snart dax för SM i mete!

Den kommande helgen så går SM i traditionellt mete av stapeln i Nyköping.
I år så är det Gnesta SFK i samarbete med Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund som inbjuder till SM i traditionellt mete 25-26 augusti.
Fisket kommer att genomföras i Nyköpingsån, i hamnbassängen och på piren i Nyköping.
Jag och Anne är kvalificerade genom förra årets DM i mete för Jämtland/Härjedalen och vi blir upphämtade av våra klubbkamrater i Sundsjöfiskarna som kommer i minibuss vid 10-snåret.
Metspön och tackel kommer att gås igenom noggrant under denna vecka och målsättningen för egen del detta SM är att toppa mina sista två års placeringar som varit en 8:e placering i Norsjö och en 7:e placering i Bollnäs.
En tuff uppgift men det vore fantastiskt roligt att få en topp 10 placering tre år i rad.
Den information som jag fått om fisket därnere är att det kan vara riktigt bra fiske om det blåser rätt vind, dvs från havet och in, annars kan det bli trögfiskat.
Abborre, mört och brax modell mindre är kanske de arter som kommer att vara de vanligaste och som kanske avgör placeringarna.
Som det ser ut just nu på SMHI:s prognos så ska det bli hyfsat väder på lördagen med halvklart, 18 grader och en vind från sydväst på 5 m/s. Så det bådar ju gott för det individuella SM:et som avgörs på lördagen.
På söndagen blir det en grad varmare men då har vinden vänt till sydostlig vilket kan vara lite sämre.

Som alltid då det är SM så brukar ju försäljarna av sportfiskegrejer erbjuda sina varor och jag hoppas att Roger Vestli sin vana trogen har ställt upp sitt tält på startplatsen. I år ska jag titta på ett 9 meters spö och införskaffa ett 4 meters håvskaft om det finns.
Roger brukar ju alltid dela ut reklamkepsar och lite annat smått och gott så det hoppas jag att man hinner ta del av.
Ni som går i tankar att förnya er metearsenal besök gärna Roger då han är väldigt kunnig och duktig samt ofta erbjuder väldigt förmånliga priser.

Det som kanske är minst lika roligt som själva fisket är att träffa alla trevliga människor från hel landet som delar samma intresse. Det ser jag verkligen fram emot.

Rapport och sammanfattning från Sm:et kommer senast måndag den 27:e augusti.

/Peter

Inga kommentarer: