onsdag 15 april 2009

6-timmars på Hovdsjön på lördag


ser ut att kunna köras. Enligt YR.NO så ska det bli minusgrader de närmsta nätterna och relativt låga temperaturer på dagarna.

Jag hoppas verkligen att den blir av nu när man är så fruktansvärt fisksugen igen.

6 timmar kan verka drygt men det är inte det då man väl börjat att fiska. Jag brukar dela upp tävlingen i 3 tvåtimmarspass för att lättare kunna hålla focus hela tiden.

Man kan uppskatta vikten efter 2 timmar, sedan bestämma sig för att slå den vikten det andra passet osv. Då kan man hålla tävlingstempo hela tiden.


Det jag tror blev lite fel för mig efter Långfredagens seger på Bensjön var att då fick jag en omedveten press på mig själv att prestera lika bra och då funkar inte fisket. Man är mer focuserad på att prestera än att lugnt och metodiskt fiska av området/na. Man stressar helt enkelt och då är det svårt att få bra vikter. I och med att man inte får så mycket fisk som man önskar så sjunker självförtroendet och då blir det som det blir. Det är ju faktiskt så att minst 70% sitter i huvudet och det stämmer.


Nu gäller det att hitta tillbaka till sitt egna fiske. Skita i alla andras fisken och tro på de grejer man fiskar med samt att man valt rätt del av sjön mm.


Vi får se om jag lyckas med det till helgen.


Skitfiske på er./Peter

2 kommentarer:

D-mannen sa...

Brr.. att hoppas på att det blir minusgrader är att önska att helvetet fryser till is..
Den förb...e stöpet, som är på isen är till besvär och för att det ska frysa behövs ner emot -10 Hoppas att du kan ge mer detaljerade beskrivning på tävlingen på Lördag. Hur förret var. ;) Och var fisken fanns :)
Skitfiske på dig
mvh
Daniel

Frankan sa...

Ja du foppa nu är man ordentligt fiskesugen igen. Du tar väl inte Benkaskryllan va? ;)
Håller på å plastsvetsar en ny ännustörre men den hinner inte bli klar till 6-timmars.... Höres före helgen