fredag 17 april 2009

Tafspirk kan vara segervapnet på Hovdsjön


Fast jag är en inbiten trekroksfiskare och nästintill aldrig använder mig av något annat än mina egenhändigt gjorda färgkrokar så kan det vara så att det krävs att man har riggat upp ett eller två spön med tafspirk nu på lördag.

Jag pratade med Benka igår och han berättade lyriskt om de stora brunmörtarna som finns i Hovdsjön. Dessa ska tydligen tas med tafspirk samt om det ska bli den rätta sizen på dom så ska man klippa maskbitar att sätta på kroken. Hur det må vara med den saken kan de lärda tvista om men jag ska iallafall göra iordning några tafspirkar och även se till att jag har både maggot och mask med mig.

Benka berättade bl a om Siv Gidhammar som ifjol på denna tävling kom till ett gammalt hål och drog över 10 kg mört på en ganska så kort stund. Och jag menar något sådant vill man ju inte gå miste om bara för att man inte har grejer med sig.

Jag såg på Sundsjöfiskarnas hemsida att isen var kollad och det var enligt Benka; kanonförhållanden med en is på minst 45 cm så nu kör vi.

/Peter

Inga kommentarer: