tisdag 28 april 2009

Sista tävlingarna säsongen 08-09 är fiskade..

Ja, då var det slut för denna vinter. En säsong som kanske inte för min egen del går till historieböckerna för de många segrarna. Men en säsong som jag aldrig glömmer pga den fina stämningen som varit fiskarna mellan.
Jag har tävlingsfiskat i mer än 30 år och det har alltid, som jag upplevt det, funnits en rivalitet och på många håll har det funnits osämja i klubbarna och bland de tävlande. Detta tror jag har bidragit till att nya fiskare dragits sig för att på allvar börja tävlingspimpla. I år tycker jag att man på ett tydligt sätt märkt av en positiv vändning av detta. Fiskare från olika klubbar och från vitt skilda ställen runt om i pimpeltävlingsregionen som jag tillhör,(västernorrland, jämtland, Gävleborg och Härjedalen) har umgåtts och delat med sig av erfarenheter och upplevelser. Det finns en genuin glädje när man gratulerar dem som vinner. Man vet att den gång det är sin egen tur att lyckas så uppskattas det på samma sätt som man själv uppskattar andras framgång.

För min egen och Catherines del har det självklart också varit den otroliga empati och medkänsla som så många fiskare visat oss efter att Catherine fick sitt svåra cancerbesked.
Jag blir rörd bara jag tänker på detta och hade aldrig trott att det fanns så många fantastiskt godhjärtade människor.
Jag vill än en gång tacka er för detta. Det har gjort det mycket lättare för hela min familj att hantera den situation som vi befinner oss i tack vare er. TACK!

Nu över till en liten återblick av helgens tävlingar.

Skälsjön, lördag, bjöd på en fantastisk dag med solsken och 20 grader varmt. Fisket kanske inte var det allra bästa men det spelade liksom inte så stor roll en sådan dag.
Några lyckades iallafall lura en hel del av den tröga sjöns innevånare. Tyngsta påsen hade en som jag inte kommer ihåg namnet på men som jag tror kommer från Sollefteåtrakten. Han segrade på 4600 gram. Olle Carström, Roger Hofling och Örjan Johansson hade också påsar mellan 2,5 till 3,5 kg, vilket får räknas som riktiga megapåsar i sammanhanget. Själv slutade jag på en 8:e plats med mina dryga 1400 gram.

På söndagen var det Raftsjön i Strömsund som gällde. Det var första gången jag fiskade på den sjön och det var väl ingen superhöjdare för min egen del. Tävlingen var uppdelad i två. Första fiskades mellan 09.00-1200 och andra mellan 14-17.0o.

Jag stannade i starten på första tävlingen och borrade och borrade. Fick några ströabborrar här och där men som mest 2-3 i hålen. De som jag såg fick fisk satt i samma hål och drog mört. Va fan, tänkte jag, jag får rucka på mina principer och ta fram mörtgrejer jag med.
Efter några hål i närheten av de som dragit mört länge så fick även jag några stackare men jag insåg att detta fiske skiljer sig väsentligt från traditionellt abborrfiske med trekrok.
Jag vägde in drygt 2,2 kg och insåg att detta inte skulle räcka någonstans.
Min resekamrat, Tom Frank och hans bror Leif hade sprungit längst upp i sjön och det var en spännande väntan att se om de skulle hinna in på en halvtimme.
Anders Bergman hade fiskat väldigt bra och ledde tävlingen på 15,5 kg, mestadels mört när jag på håll såg Tom komma springande med krökt rygg. Några hundra meter bakom så kom en mycket trött Leif nästan raglande. Då förstod jag att de måste ha rätt mycket fisk i sina skryllor.
Folk på land tittade på sina klockor och det hördes kommentarer som; de hinner aldrig in. Nu är det bara 2 minuter kvar mm.
Tom, som har en grym kondition kom iland med 1 minut till godo men Leif hade fortfarande en bit kvar.
Folk började att heja på och Leif tog ut sina sista krafter och stupade i land med 10 sekunders marginal.
Jag har aldrig sett en sån trött människa i hela mitt liv. Det tog säkert ett par minuter innan han fick åt sig andan.
Jag hjälpte honom att tömma upp fisken i två påsar och det var spännande när det skulle vägas. Skulle han ha mer än 15,5? Tom hade redan vägt in sin påse och fick upp siffrorna 8700 gram på digitalvågen vilket räckte till en mycket fin 3:e plats.
Leif fick ihop 13,6 kg och nådde inte ända fram till Anders vikt men han slutade självklart 2:a.
I Damklassen så segrade Marga från Sollefteå med dryga 6 kg och i herrveteran så slutade det hela med seger för Jan-Erik Lundgren från Härnösand som hade dryga 8 kg.

Leif och Tom sken av lycka och då dom berättade om sitt fiske så önskar man att man hade fått vara med dom.
Tom hade först kommit in i den enda vass som fanns på sjön och upptäckt att det var gröttjockt med mjölkestinna abborrar på en halv till en meters djup. Leif ringde till Tom för att kolla läget efter en timme och då hade Leif bara 3 fiskar. Han hörde nog på sin brors röst att det var något på g så han begav sig in i vassen han med.
Får man över 13 kg på två timmar så har man haft ett jäkligt bra fiske och enligt Leif så har han aldrig tidigare upplevt något liknande.
Vilket fiskeminne för bröderna Frank. Grattis till er båda.

Det hela slutade ju inte där utan på kvällstävlingen där jag lärde mig ännu mer om mörtfiske och fick ihop 4,3 kg som räckte till en 6:e plats.
Det var jag relativt nöjd med och nästa gång det det är mörtfiske så kommer allting jag lärt mig under denna helg att komma till nytta så då blir jag farlig.
Denna tävling var det helt andra personer i toppen och både Anders B, Leif och Tom hade mindre fisk än mig. det fanns ändå en viss spånning kvar då det var ett extrapris till den fiskre som varit bäst sammanlagt på de två tävlingarna.
Anders och leif jämförde sin vikter och vi trodde alla att det skulle bli Anders som skulle ta hem totalsegern men då man gick på platssiffra istället för vikt så segrade Leif med platssiffra 11. 2:a i första och 9:a i andra gav det slutresultatet.
Jan-erik Lundgren blev bästa veteran med platssiffra 4 och Marga segrade i dam totalt. Grattis till er!

Ja, nu var det slut på det roliga för i vinter. Nu är det bara att ta fram metegrejerna och förbereda sig för Söderhamnsån den 1 maj och en lång väntan på nästa års pimpelsäsong.

Jag kommer att fortsätta blogga även under sommaren och lägga in tävlingar och resultat samt bilder på mina stora fiskar som jag kommer att få i sommar. Så..., Häng med.
Mvh
Peter

1 kommentar:

Frankan sa...

Kul läsning! Fick upp all fisk utom dom där tre på 1 timme å tjugo minuter!