måndag 30 juli 2012

Pilgrimstad blev en het tillställning


Vi hade bestämt oss för att återigen pröva lyckan i Pilgrimstads årligen igenkommande metartävling. Vi skulle också ta med oss Annes pris, en bastudörr med ram, från Mellsjön, hem till Sundsvall.
För att detta skulle lyckas så måste takboxen monteras ned först och efter mycket möda och stort besvär så kunde vi lämna den på Annes mammas gård i Nolby. Sedan var det full fart mot jämtgränsen, bara en halvtimme efter tidsschemat.
När vi kom till Bräcke hade jag kört in ca 20 minuter på den tiden och när vi passerade Stavre en liten stund senare så hade jag kapat någon minut till.
Då hände det som inte fick hända.
-Vilken jäkla dålig asfalt det var var här, sa jag.
- Ingen fara, sa Anne. Du sa samma sak förra gången vi passerade Stavre också.
-Fast nu är det nog punka, sa jag.
Och det var det.
Reservdäcket hade inte rörts på 13 år och var fastskruvat till den milda grad.
Vi bökade och slet och tiden som jag kört in bara försvann.
Solen stekte och jag tror att jag använde mig av några ord som inte lämpar sig i tryck.
När jag till slut var färdig med däckbytet så hade vi inte bara förlorat den inkörda tiden utan även en halvtimme till.
Så vi anlände till tävlingsplatsen lite försenade men ändå fulla av förväntningar över det kommande fisket.
Det brukar vara bottenmete som gäller i Pilis och så var också fallet denna gång.
Dock så var det betydligt mer svårfiskat än vad jag hade för mig det var förra året.
Men runt omkring mig så togs det 2-3 hg:s på löpande band.
Inte förrän jag knutit om tacklena både för mig och Anne så började fisken nappa.
Så vår avslutning av tävlingen blev helt ok.
Vid invägning så vägdes min påse till 1393 gram och Annes till 274 gram.
Överlägsen segrare denna dag blev en hemmafiskare vid namn Stefan Göransson, även kallad "Stis".
Han hade på långsamt sjunkande tackel och en meters tafs, agnad med både mask och maggott, fiskat upp 18 st abborrar med en sammanlagd vikt av 4,8 kg.
Detta gav honom segerslanten på 3000 kr.
Tvåan hade 4,2 kg och trean, 2,4 kg sedan föll det jämt.
Så efter att ha fått uppleva en hel del på sommarens varmaste dag så begav vi oss hemåt för att ladda batterierna till Ådalsserien som kör igång på onsdag igen.
Peter

Inga kommentarer: