måndag 1 april 2013

Rapport från påsken 2013

Påskafton på Överturingen slutade med seger för Daniel Eriksson på 4,7 kg.
Tvåa kom Tom Frank med 4,4 kg.
För min egen del så blev det början på en rad misslyckade påsktävlingar.
Mina dryga 2 kg gav mig en fin Gerber- kniv och en placering runt 20.
Anne fick ihop 7 hg och tog en fin grill i pris.

Vikinganappet är en anrik tävling som jag deltagit i sedan mitten på 80-talet.
Jag kan ståta med en seger och ett antal andra, tredje och fjärde placeringar.
Denna gång fick jag börja ganska ensam på ett vanligtvis bra ställe och redan i första hålet fick jag fisk. På något oförklarligt sätt när jag borrat mitt tredje hål så dök det upp fiskare från ingenstans och mina förhoppningar om ett ställe som skulle ge mig en framskjuten placering, de försvann i ett nafs. För att lyckas komma med i toppen av resultatlistan, måste man få fiska ganska ostört iallafall en halvtimme.
Men, men, det kommer nya chanser. Mina 3,2 kg räckte dock inte till något pris.
Anne hittade inte heller några mängder så vi gick båda lottlösa från årets Vikinganapp.
Segrade gjorde en till synes oslagbar Micke "Baddarn" Rehnman, på 7,5 kg.
Tvåa blev duktige Fredrik Ankarberg på 7,4 kg.

Kvällstävlingen bjöd på lite bättre fiske och både Anne och jag fiskade så pass att vi fick gå fram och hämta pris efteråt.
Jag hade 5,5 kg och Anne ca 2,5 kg.
Segrare, återigen Micke Rehnman på 8,6 kg.

Annandagspimpeln på Torsängsviken har alltid varit en liten favorittävling för mig och vilken start jag fick. Redan i andra hålet så fick jag ihop ca 4 kg och jag trodde att idag så är det min dag. Men, som det kan vara när man inte har flyt, så slutade fisken att nappa och sista 2 timmar och fyrtiofem minuterna så fick jag ihop ca ett kg till. Väldigt konstigt när man börjar med ett av de bästa hål man någonsin haft.
Segraren, ?, hade 11,5 kg, tror jag.
Vinnaren av Herrveteranklassen var iallafall Hans Magnusson som fick ihop 10,6 kg. Hans fru Gun-Britt slutade tvåa i damklassen.
Sista pristagare av 6 i varje klass hade 6,6 kg i herr och herrveteranklassen samt 4,2 kg i damklassen så det var bra vikter.

På vägen hem fick jag rapport om att Micke Renman fortsatte sitt segertåg.
Han vann på 15 kg på Gåxsjön. Stort Grattis Micke.
Den här påsken kommer varken du eller någon annan att glömma.
Mycket svårslaget.
Micke är den första som vinner både Vikinganappet och kvällstävlingen. Hillman har vunnit Vikinganappet och sedan blivit tvåa på kvällstävlingen.
Ola Sundström vann ett år först kvällstävlingen och sedan Annandagspimpeln.

Summering: En fantastisk påsk vädermässigt och jag och Anne har fått träffa massor med trevliga fiskare från hela Sverige och även från Norge och Finland.
Resultatmässigt så blev det en av mina sämre påskar men jag vet att då det går lite sämre så är det "bara" att fortsätta att kämpa och försöka tänka positiva tankar. Då vänder det till slut och kanske nån gång så får man göra en Micke Rehnman, vinna 3 tävlingar i rad på en påsk.

/Peter

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Peter,killen som kom 3a efter dig å Dyberg på Björnsjön var segraren på Sundsjön med 11846 gram. Timo Hakulinen från Österbybruk / Uppland.