torsdag 4 april 2013

Upp som en sol och ned som en pannkaka..

Jag har tävlingsfiskat i många år, (läs 35 år) och jag har träffat många duktiga fiskare.
Unga, gamla, män och kvinnor. Vissa säsonger när man tittat igenom prislistorna så har det varit samma namn i toppen på i princip varje tävling. Sedan har det kommit nya namn som dominerat, för att sedan efter något eller några år, har återigen de gamla namnen återkommit i prislistorna.
Många fiskare som jag pratat med upplever precis som jag själv gör, att man i perioder har flyt eller oflyt. Om man har flyt så går man alltid åt rätt håll, man tar hela tiden rätt beslut och allting bara funkar av sig själv, mer eller mindre.
Likaså när man har oflyt. Då går man alltid åt vänster när man skulle valt höger eller vice versa.
Man tvivlar på sina grejer och sin egen förmåga och det känns som om man helt plötsligt blivit så mycket sämre på att fiska.
Jag har alltid trott att den mentala biten är väldigt viktig. Att man verkligen tror på det man gör för att kunna lyckas. Oavsett om det handlar om arbete, fotboll, ishockey eller fiske.
Men att den mentala biten skulle kunna spela en så stor roll att den kanske är den absolut viktigaste anledningen till att det går bra eller dåligt, det kanske jag inte riktigt trodde på.

Häromdagen så träffade jag en jägare som sa att om han inte tänkte att nu kommer det en älg, när han satt på sitt älgpass, då kom det inte heller någon älg. Men om han däremot hela tiden intalade sig själv och visualiserade bilden av en älg, då fick han i princip alltid skjuta en älg.
Samma är det med fisket. Det gäller att hela tiden tänka positivt. -Jag kommer att hitta fisk. -Jag har de bästa grejerna. -Jag tar de rätta besluten. Ja, då kommer konstigt nog också framgångarna.
Lika lätt är det att börja tänka negativt. - Ska jag gå åt höger eller vänster? -Ska jag fiska på rött eller grönt idag? -Det finns nog ingen fisk i den här jävla sjön. Ja lika lätt är att falla in i ett negativt tänk och då går det också dåligt. Typiskt när man är inne i ett missflyt är att man glömmer bort att fokusera på det man håller på med. Man tittar gärna på hur alla andra fiskar och om dom får fisk. Man tycker också att alla andra får mycket mer än en själv.

Det finns ju ingen riktig logik i ett sådant resonemang, men jag vet att det funkar så.
Så ett mycket gott råd till alla, liksom till mig själv; -Tänk positivt. Fokusera på det du skall göra. Skit i vad de andra gör och ge aldrig upp. För till slut så vänder det. Jag lovar.
/Peter

Inga kommentarer: